NAVIGATIE

Freetime overzicht
Zoeken


  RUBRIEKEN

FAQ / Help
Wat mag niet?
WZL Wedstrijden
WZL Chat
WZL Toolbar
WZL Statistieken
WZL leden
WZL shop
E-cards

RSS

Fun-feed
Babe-feed
Stud-feed

Een groot aantal pokerrooms geven de mogelijkheid om poker te spelen op internet en geld te storten via het veilige iDeal betaalsysteem.
Overzicht » Auto's » Nieuw/Concept » Renault Laguna III
Je moet ingelogd zijn om te kunnen posten...

Login gegevens
Gebruikersnaam
Wachtwoord



Nog geen lid van de WzL-groep? Lid worden!
Wachtwoord vergeten? Stuur mijn wachtwoord! | Info...
Origineel bericht
TheOnlyTrueMe 2.947
Sinds 2/2/2006
T: 7 R: 46
26/9/2007 - 17:21u Quote
http://www.autoblog.nl/images/wp2007/Laguna1.jpg
Bron: © http://www.autoblog.nl/images/wp2007/Laguna1.jpg

http://www.autoblog.nl/images/wp2007/Laguna2.jpg
Bron: © http://www.autoblog.nl/images/wp2007/Laguna2.jpg

http://www.autoblog.nl/images/wp2007/Laguna3.jpg
Bron: © http://www.autoblog.nl/images/wp2007/Laguna3.jpg

http://www.autoblog.nl/images/wp2007/Laguna4.jpg
Bron: © http://www.autoblog.nl/images/wp2007/Laguna4.jpg

http://www.autoblog.nl/images/wp2007/Laguna5.jpg
Bron: © http://www.autoblog.nl/images/wp2007/Laguna5.jpg

http://www.autoblog.nl/images/wp2007/Laguna6.jpg
Bron: © http://www.autoblog.nl/images/wp2007/Laguna6.jpg

http://www.autoblog.nl/images/wp2007/Laguna7.jpg
Bron: © http://www.autoblog.nl/images/wp2007/Laguna7.jpg


Het was natuurlijk totaal geen verrassing meer hoe de nieuwe Renault Laguna eruit zou gaan zien. De reacties gingen van tamelijk positief, via morrende geluiden, naar overwegend negatief. De Laguna, die het moet opnemen tegen auto’s als de Ford Mondeo en de Volkswagen Passat, komt nog dit jaar op de Nederlandse markt.

In augustus wordt er begonnen met produceren, zodat de auto in het najaar bij de dealer kan staan. In de basis verschilt de nieuwe Laguna weinig met de oude: het blijft een vijfdeurs en ook de nieuwe Grand Tour toont tamelijk wat gelijkenis met z’n voorganger. Stond de Laguna II bekend om z’n dramatische slechte imago wegens falende en wellicht te vooruitstrevende elektronica, de Laguna III moet voor eens en voor altijd een einde hieraan gaan maken. Renault probeert dit onder andere door het gebruik van mooie accenten als geborsteld aluminium of licht hout. Een startknop en xenonverlichting is op alle modellen standaard, net als een elektronische handrem en - ik durf het bijna niet uit te spreken - de beruchte sleutelkaart.

Over motorisering is nog niets bekend, maar aangenomen mag worden dat deze over de hele linie een stukje sterker zal zijn dan de huidige Laguna. Als sterkste benzinemotor zou bijvoorbeeld de 3,5L V6-motor met 245 pk uit onder andere de Vel Satis kunnen dienen en als sterkste diesel verwachten we wel een dikke V6.

UPDATE: stukje uit het persbericht (en een filmpje):

Alle motoren van de nieuwe Laguna zijn gekoppeld aan een versnellingsbak met zes versnellingen. Renault brengt het assortiment van benzinemotoren in stappen op de markt, te beginnen met de sportieve en soepel lopende 2.0 16V benzinemotor van 145 pk (103,4 kW), de M4R, die samen met Nissan is ontwikkeld. Deze motor staat voor rijcomfort en een uitstekende akoestiek en biedt felheid en koppel vanaf de laagste toerentallen, aandrijving bij een hoog toerental en een uitstekende geluiddemping over het totale bereik. De 2.0 16V turbobenzinemotor met 170 pk (125 KW) en (standaard) de pro-actieve 6-trapsautomaat, maakt het benzineaanbod compleet. Het dieselgamma bestaat uit de 2 .0 dCi met 130, 150 of 175 pk (96, 110 en 127 kW) met een snel reagerende dubbele turbo.
Binnen onafzienbare tijd zullen er nog meer motoren worden toegevoegd aan het gamma. De nieuwe Laguna levert, met de op de Euro5 norm vooruitlopende motoren in het kader van het Renault Contract 2009, een belangrijke bijdrage aan het milieuproject eco2 van Renault.

Nu is het alleen nog wachten op de (mooiere) Laguna coupé. Deze wordt echter niet eerder verwacht dan eind 2008.

autoblog.nl

---------

http://www.autoblog.nl/images/wp2007/big/Renault%20Laguna%20Coupe-2.jpg
Bron: © http://www.autoblog.nl/images/wp2007/big/Renault%20Laguna%20Coupe-2.jpg

http://www.autoblog.nl/images/wp2007/big/Renault%20Laguna%20Coupe-3.jpg
Bron: © http://www.autoblog.nl/images/wp2007/big/Renault%20Laguna%20Coupe-3.jpg

http://www.autoblog.nl/images/wp2007/big/Renault%20Laguna%20Coupe-1.jpg
Bron: © http://www.autoblog.nl/images/wp2007/big/Renault%20Laguna%20Coupe-1.jpg

http://www.autoblog.nl/images/wp2007/big/Renault%20Laguna%20Coupe-4.jpg
Bron: © http://www.autoblog.nl/images/wp2007/big/Renault%20Laguna%20Coupe-4.jpg

http://www.autoblog.nl/images/wp2007/autoshows/frankfurt/renault%20laguna%20coupe%20iaa7.jpg
Bron: © http://www.autoblog.nl/images/wp2007/autoshows/frankfurt/renault%20laguna%20coupe%20iaa7.jpg


Over het design van de Renault Laguna III zijn de meningen verdeeld. Alsof men in la douce France de bui zag hangen, trekt de afgeleide Coupé Concept al een pak meer (IAA-)kijklustigen. En dan hebben we het nog niet gehad over zijn dieselende V6-hart, of het gloednieuwe chassis.

De Laguna Coupé Concept knoopt aan met een lange autotraditie van klassieke vierzits-GT's die, los van de latere Alpine-creaties, nooit een puur Renault-domein waren. Esthetisch zou je dat nochtans niet merken: de kont flirt met Aston Martin, terwijl de voorzijde een moderne interpretatie van de betreurde Fiat Coupé is, gekruid met het Laguna III-dna. De koetswerklijn start aan het imposante radiatorrooster, dat vervolgens schuin oploopt tot de kofferklep. Opvallende details zijn de onderaan smallere achterruit en de frameloze zijdeuren.

De flink uit de kluiten gewassen GT (de totale lengte bedraagt 4,68 meter) pakt uit met een indrukwekkend binnenwerk dat van een duurdere orde dan de Laguna lijkt te komen. In trefwoorden: veel leder, aluminium en het zeldzame metaalgaas op de vloer. Het dashboard is een symbiose van organische lijnen en minimalistische instrumenten, centraal gedomineerd door een scherm in golfvorm. Zowel de beide voor- als achterzetels zijn asymmetrisch opgevat, en zijn gescheiden door een lange middentunnel.

Renaults concept car introduceert bovendien het 4RD (Active Drive Chassis), een onderstel dat de vier wielen stuurt. Vooral het bochtengedrag en de koersvastheid zouden er wel moeten bij varen, simultaan met de directere besturing. Eenvoudigweg komt het erop neer dat de achterwielen zowel tegen- als meesturen, afhankelijk van de snelheid en specifieke situatie.

Voer voor techneuten mag niet ontbreken: de PSA-V6 van 2,7 liter en 208 pk is eindelijk onttroond als sterkste Franse diesel. De eerlijkheid gebiedt ons te melden dat hij samen met Nissan tot stand kwam. Het betreft een 3 liter-V6, diens 230 pk en 450 Nm niet verbleekt naast zijn Duitse evenkieën, goed voor een sprint van stilstand tot 100 km/u in 7 seconden. Gesneden brood voor een automaat dus, in dit geval een proactieve zestraps.

De V6 zou ook bijzonder stilletjes zijn werk doen, wat hem volgens Renault tot de nieuwe referentie kroont. En dat kan weleens kloppen, wegens een zeer welopgevoede basis: de 2.0 dCi. De common-railleiding haalt 1.800 bar inspuitdruk en beroept zich op piëzo-elektrische injectoren. Naast de obligate partikelfilter voorziet de V6 in een systeem dat de eveneens schadelijke stikstofoxiden aanpakt. Qua CO2-uitstoot zou het blok onder de 200 g/km blijven, zeg maar gelijkaardig aan de concullega's.

Het nieuwe dieseljuweel wordt eind 2008 ingeplant, net als een variant met 265 pk en 550 Nm. De Laguna krijgt allicht de primeur. Dat is alvast zeker het geval voor het 4RD-chassis. Over een eventuele commercialisering van de Coupé-variant is niks bekend, maar dat hij er komt, ook in V6-diesel, is waarschijnlijk. Wordt vervolgd.
autowereld.be foto's: Autoblog.nl


-------------------