Randall
wzl-lid
Sinds 12/4/2005
T: 17
R: 769
|
8/12/2005 -
0:33u
| Quote
|
Lotus Europa
 Bron: © http://www.seriouswheels.com/pics-2007/2007-Lotus-Europa-FA-1024x768.jpg
 Bron: © http://www.seriouswheels.com/pics-2007/2007-Lotus-Europa-F-1280x960.jpg
 Bron: © http://www.seriouswheels.com/pics-2007/2007-Lotus-Europa-S-1024x768.jpg
 Bron: © http://www.seriouswheels.com/pics-2007/2007-Lotus-Europa-RA-1024x768.jpg
 Bron: © http://www.seriouswheels.com/pics-2007/2007-Lotus-Europa-R-1024x768.jpg
 Bron: © http://www.seriouswheels.com/pics-2007/2007-Lotus-Europa-Boot-1024x768.jpg
(from Lotus Press Release) The new Lotus Europa S, a Grand Tourer (GT) inspired two-seater will provide Lotus customers with a spectacular sportscar with significantly enhanced levels of touring and cruising capability. It will provide drivers with higher levels of practicality and refinement to complement the simplicity of the Lotus Elise and Exige models.
The Lotus Europa S follows the core Lotus philosophy of performance through light weight enabling this refined and very high performing GT car to weigh just 995 kg. This low weight has been obtained through the clever use of advanced and high tech materials including an extruded and bonded aluminium chassis, composite body panels and a very advanced composite energy absorbing front crash structure.
When compared to the award winning Lotus Elise, the Europa S has a larger boot / luggage compartment and easier cabin access, resulting from lower chassis sides and a higher roof line. Coupled with luxuries such as full leather interior, driver and passenger airbags and carpets all as standard, Lotus has created a “Business Class” driving experience. However, the Europa S is not a derivative of the Elise or the Exige and has been allocated a separate Lotus type number of Type 121 - the Elise and Exige are both Type 111.
---- Specifications ----
Price Engine 49000 Euros 2 liter 4-cylinder
Weight Aspiration 2194 lbs turbo Torque HP 194 lb-ft @ 4200 rpm 200 hp @ 5400 rpm HP/Weight HP/Liter 11 lbs per hp 100 hp per liter
0-60 mph 0-100 mph 5.5 seconds 14 seconds
Top Speed 140 mph
|
Draco
wzl-lid
Sinds 5/12/2004
T:1419 -
R:2181
|
8/12/2005 -
13:23u
| Quote
|
Lotus heeft de eerste foto's en gegevens van de nieuwe Europa vrijgegeven. Dat model moet meer comfort bieden dan de spartaanse Elise en Exige-modellen. Het is een Grand Tourer (GT), met ruimte voor twee inzittenden. De naam is afkomstig uit het rijke verleden van de nicheconstructeur; van 1965 tot 1975 stond al een Europa in de catalogus. De Europa S, zoals het model voluit heet, maakt gebruik van een aangepast Elise-onderstel. De structuur bestaat uit gelijmde aluminium profielen. Die worden aangevuld met lichtgewicht kunststof koetswerkpanelen en een kreukelzone in composietmaterialen. Daardoor blijft het gewicht van de GT beperkt tot 995kg. De basisuitrusting is met een lederen interieur, twee airbags en vloermatten naar Lotus-normen rijkelijk. In vergelijking met de Elise heeft de Europa S een grotere kofferruimte en is het interieur beter toegankelijk omdat het chassis aan de zijkant lager is en de daklijn hoger komt. Dat de Europa S niet zomaar een afgeleide is van de Elise en Exige, maar een heel ander model, onderlijnt het merk door ze een ander typenummer te geven. Deze nieuwste telg is Type 121, de Elise en Exige zijn beiden Type 111. Centraal achter de bestuurders monteert Lotus een tweeliter turbomotor. Die levert 200pk bij 5.400t/min en 263Nm bij 4.200t/min. Vanaf 2.000t/min is ten minste 90% van het koppel voorradig, waardoor de Europa S fluks hoort te hernemen. De indicatieve gegevens hebben het over een acceleratietijd van 0 naar 100km/u in iets meer dan 5,5 seconden, een sprinttijd naar 160km/u van amper 14 tellen en een topsnelheid van 225km/u. Door het lage gewicht wordt immers een zeer gunstige vermogen/gewichtsverhouding van 201pk per ton gecreëerd. De productie van de Europa S start in juli van volgend jaar in het Lotus-hoofdkwartier in het Britse Norfolk. De Europa S zal verkocht worden in Europa en Azië. Een marktintroductie in de VS en Canada, waar het merk sinds kort de Exige aan de man brengt, is niet voorzien. Exacte prijzen zijn niet bekend, Lotus geeft enkel een voorlopige richtprijs van € 49.000.
|
Angus Young
wzl-lid
Sinds 27/10/2004
T:25 -
R:244
|
8/12/2005 -
15:40u
| Quote
|
Ik vind het precies toch nie zo geslaagd van uiterlijk. Tis niet echt een samenhangend geheel. Jammer.
|
Randall
wzl-lid
Sinds 12/4/2005
T:17 -
R:769
|
8/12/2005 -
18:30u
| Quote
|
Angus Young schreef: Ik vind het precies toch nie zo geslaagd van uiterlijk. Tis niet echt een samenhangend geheel. Jammer.
nja miss ma moest ik mogen kiezen tss dit of een boxster of een z3 , of iets anders in die prijsklasse zou ik wel weten wa gekozen...
|
Vicious
wzl-lid
Sinds 24/9/2004
T:13 -
R:834
|
9/12/2005 -
15:17u
| Quote
|
kheb het vroegere model overlaatst ergens zien staan, dat was een pak sjieker
|
Heinz K
wzl-lid
Sinds 26/9/2004
T:5 -
R:593
|
9/12/2005 -
20:29u
| Quote
|
schoon sportautooke
tot als ge er met 30 km/u ergens tegen rijdt..
|
Randall
wzl-lid
Sinds 12/4/2005
T:17 -
R:769
|
12/12/2005 -
22:12u
| Quote
|
Heinz K schreef: schoon sportautooke
tot als ge er met 30 km/u ergens tegen rijdt..
das met allemaal zo en hangt enkel af van of ge met zo'n auto's kunt omgaan of nie in het dagelijks verkeer echter, hangt het ook nog keer af van de mede bestuurders die mij soms mateloos kunnen ergeren (voorang van rechts is toch gewoon wat het zegt...)
|
Battou
wzl-lid
Sinds 18/10/2004
T:1 -
R:28
|
13/12/2005 -
17:14u
| Quote
|
dien achterkant aiaiai
|
Heinz K
wzl-lid
Sinds 26/9/2004
T:5 -
R:593
|
13/12/2005 -
19:25u
| Quote
|
Randall schreef:
Heinz K schreef: schoon sportautooke
tot als ge er met 30 km/u ergens tegen rijdt..
das met allemaal zo en hangt enkel af van of ge met zo'n auto's kunt omgaan of nie in het dagelijks verkeer echter, hangt het ook nog keer af van de mede bestuurders die mij soms mateloos kunnen ergeren (voorang van rechts is toch gewoon wat het zegt...)
Weet ge hoe dat het komt dat lotus zijn wagens tot de categorie van sportauto's mag rekenen ? niet door hun overdreven grote pk-motoren hé
Puur door aan gewichtsbeperking te doen ,dus als ge dan 2 seconde effe verder nadenkt dan weet ge zelf ook da dees autookes allesbehalve stevig zijn..
|
cush
wzl-lid
Sinds 3/12/2004
T:6 -
R:422
|
14/12/2005 -
11:35u
| Quote
|
als ge een 2.0 16V in een Golf 1 piert en wat prepareert, volgt ge Porsche's zonder moeite... 't gaat allemaal om gewicht... Spijtig dat ze er zo lelijk uitzien die Lotus'
|
Randall
wzl-lid
Sinds 12/4/2005
T:17 -
R:769
|
14/12/2005 -
19:20u
| Quote
|
Heinz K schreef:
Randall schreef:
Heinz K schreef: schoon sportautooke
tot als ge er met 30 km/u ergens tegen rijdt..
das met allemaal zo en hangt enkel af van of ge met zo'n auto's kunt omgaan of nie in het dagelijks verkeer echter, hangt het ook nog keer af van de mede bestuurders die mij soms mateloos kunnen ergeren (voorang van rechts is toch gewoon wat het zegt...)
Weet ge hoe dat het komt dat lotus zijn wagens tot de categorie van sportauto's mag rekenen ? niet door hun overdreven grote pk-motoren hé
Puur door aan gewichtsbeperking te doen ,dus als ge dan 2 seconde effe verder nadenkt dan weet ge zelf ook da dees autookes allesbehalve stevig zijn..
redenering is nie volledig juist, ge kunt constructies maken die als ze in een bepaalde richting belast zijn altijd even stevig blijven ongeacht de dikte van het materiaal (binnen bepaalde grenzen) Das pure sterkteleer. Wa denkte da ze in vliegtuigen doen? Daar wil niemand overbodig gewicht meesleuren...
en het gaat idd over het gewicht, maar eens die Porschekes hun respectabele snelheid van 275 km/h bereikt hebben kunde nooit meer volgen gewoon omdat uw auto dan te licht is... Zelfde principe waarom ge ne steen verder kunt gooien dan een verfrommeld blaadje papier. Pure aerodynamica.
Conclusie, voor bochtenwerk en optrekken enzo (circuitjes) is zo laag mogelijk gewicht het beste, eens ge wa hogere snelheden wilt bereiken moet ge wel zwaarder gaan... En stevigheid hangt niet af van gewicht maar wel omgekeerd. Maar hangt vooral af van de structuur van het geheel.
Laatst aangepast door
Randall
op 14/12/2005 19:21:57u
(1x aangepast)
|
Metalpe
wzl-lid
Sinds 26/1/2004
T:15 -
R:80
|
14/12/2005 -
23:26u
| Quote
|
Ziet er super uit!!
|
Draco
wzl-lid
Sinds 5/12/2004
T:1419 -
R:2181
|
16/6/2006 -
10:37u
| Quote
|
Lotus heeft de prijs bekendgemaakt van de nieuwe Europa S. Het nieuwe model, waarbij de nadruk op luxe ligt, is vanaf september te koop. Dit keer geen Spartaanse sportauto – het programma van Lotus wordt aangevuld met een heuse GT. De fabriek heeft inmiddels de prijzen voor de verschillende markten bepaald. De Lotus Europa S kost in Nederland 66.603 euro en de enige opties die op de lijst staan zijn metallic lak voor een bedrag van 1.275 euro en lifestyle-lak voor een bedrag van 1.908 euro. In België kost hij 51.100 euro en metallic lak is 950 euro en de lifestyle lak kost 1.450 euro. De nieuwe Lotus heeft een in het midden geplaatste 2,0-liter turbomotor met een vermogen van 200 pk. Het brengt de 995 kilo zware sportauto in 5,9 seconden van 0 naar 100 en den topsnelheid is 240 km/u. De Lotus Europa S wordt een rechtstreekse concurrent voor de – eveneens nieuwe - 245 pk sterke Porsche Cayman die 67.500 euro kost. Maar ook moet hij klanten afsnoepen van bijvoorbeeld de BMW Z4 Coupé en de Mercedes-Benz SLK.
(prijzen zijn van nl, dus in België is dit minder!!!)
edit: niet gezien, prijzen van België staan er ook in
Laatst aangepast door
Draco
op 17/06/2006 12:33:49u
(2x aangepast)
|
Prehysteria
wzl-lid
Sinds 22/10/2003
T:17 -
R:2393
|
16/6/2006 -
21:15u
| Quote
|
In België kost hij 51.100 euro en metallic lak is 950 euro en de lifestyle lak kost 1.450 euro.
Die van België staan der ook in ze ^^
|
Flyer
Henker...
Sinds 11/4/2003
T:1 -
R:47
|
18/6/2006 -
21:34u
| Quote
|
cush schreef: als ge een 2.0 16V in een Golf 1 piert en wat prepareert, volgt ge Porsche's zonder moeite... 't gaat allemaal om gewicht... Spijtig dat ze er zo lelijk uitzien die Lotus'
van 0-100 misschien(met bv. een vr6 2.8 ), maar dan van 200 nr 260, no way...
Laatst aangepast door
Flyer
op 18/06/2006 21:34:51u
(1x aangepast)
|
Angus Young
wzl-lid
Sinds 27/10/2004
T:25 -
R:244
|
19/6/2006 -
10:01u
| Quote
|
Flyer schreef:
cush schreef: als ge een 2.0 16V in een Golf 1 piert en wat prepareert, volgt ge Porsche's zonder moeite... 't gaat allemaal om gewicht... Spijtig dat ze er zo lelijk uitzien die Lotus'
van 0-100 misschien(met bv. een vr6 2.8 ), maar dan van 200 nr 260, no way...
En ook alleen als het rechtdoor is...
|
tejOi
wzl-lid
Sinds 11/6/2006
T:8 -
R:195
|
19/6/2006 -
19:13u
| Quote
|
kben percies wa teleurgesteld... hoewel dak zeker geen neen zou zeggen moesten ze mij een geven
|
Felix Da Housecat
wzl-lid
Sinds 25/9/2004
T:87 -
R:5895
|
19/6/2006 -
20:49u
| Quote
|
mochten ze wa lager leggen
|
Draco
wzl-lid
Sinds 5/12/2004
T:1419 -
R:2181
|
18/9/2006 -
21:02u
| Quote
|
 Bron: © http://www.autoweek.nl/images/800/e/f3089a4647d3abefd3adfa389e15351e.jpg
Wie de klim naar het interieur heeft volbracht, waant zich aan boord van een Lotus Exige. En dat is onverwacht, want de Europa S is juist bedoeld als een wat comfortabeler alternatief voor een Spartaanse Lotus. Voor de Europa S heeft Lotus Toyota links laten liggen als motorenleverancier. In plaats daarvan is er bij General Motors ingekocht, zodat de Europa S dezelfde motor aan boord heeft als de Opel Astra 2.0 Turbo. Al heel vroeg komt er een forse beuk kracht in je rug, waardoor je in deze auto heel lui kunt schakelen. Het grappige is dat er rond de 4.500 tpm nog een extra stoot bijkomt, voor het geval je lekker wilt spelen staat dat garant voor extra plezier. De motor is achter de stoelen geplaatst, klinkt wat minder venijnig dan die van de Exige en de Elise, maar is gelukkig nog steeds verre van geciviliseerd. De motor snuift en brult, de turbo fluit overal bovenuit en wanneer je ineens van het gas af gaat, klinkt het alsof je een stofzuiger uitschakelt. Wanneer je bij warm weer langzaam rijdt, gonzen de twee ventilatoren in de neus er driftig op los om het inferno achter je in bedwang te houden. Het beschavingsduiveltje is vrijwel volledig voorbijgegaan aan de ophanging. De Europa S is gewoon snoeihard, zoals een Lotus hoort te zijn. Elk steentje, elke oneffenheid in het wegdek wordt krachtig doorgegeven. Stuurbekrachtiging vond Lotus dankzij het lage gewicht niet nodig. Stapvoets rangeren vergt een hoop spierkracht, maar echt rijdend heb je heel veel gevoel in je stuur. De zesbak laat zich gemakkelijk bedienen, maar de slagen zijn wat aan de lange kant. Uiterlijk is de Europa S een prachtige verschijning. Minder extreem dan een Exige, zonder ‘soft’ te worden en zonder het typische Lotus-gezicht te verliezen. Tussen de motor en de achterkant is zowaar een acceptabele kofferruimte ontstaan, hoewel hij ontoereikend blijkt voor twee bescheiden rugzakken en een fototas.
 Bron: © http://www.autoweek.nl/images/800/9/1f1d3cd93e41c84f7d2c48427f5f3a09.jpg
 Bron: © http://www.autoweek.nl/images/800/2/e183cb46986dc2cf236b64c5b53b1712.jpg
|
Felix Da Housecat
wzl-lid
Sinds 25/9/2004
T:87 -
R:5895
|
21/9/2006 -
11:16u
| Quote
|
die eerste actiefoto is ubergeil
|
Vicious
wzl-lid
Sinds 24/9/2004
T:13 -
R:834
|
21/9/2006 -
13:32u
| Quote
|
ik vond de eerste lotus europa iets veel specialer hebben, met z'n achterkant dat gewoon een 'bak' was...
en felixdahousecat, ik denk dat ge een verkeerde notie van het woord geil hebt ze
|