NAVIGATIE

Freetime overzicht
Zoeken


  RUBRIEKEN

FAQ / Help
Wat mag niet?
WZL Wedstrijden
WZL Chat
WZL Toolbar
WZL Statistieken
WZL leden
WZL shop
E-cards

RSS

Fun-feed
Babe-feed
Stud-feed

Een groot aantal pokerrooms geven de mogelijkheid om poker te spelen op internet en geld te storten via het veilige iDeal betaalsysteem.
Overzicht » Auto's » Tuning » Eindelijk reglementering voor autotuning
Je moet ingelogd zijn om te kunnen posten...

Login gegevens
Gebruikersnaam
Wachtwoord



Nog geen lid van de WzL-groep? Lid worden!
Wachtwoord vergeten? Stuur mijn wachtwoord! | Info...
Origineel bericht
daboykefke 2.516
Sinds 29/10/2003
T: 49 R: 4529
17/1/2006 - 1:09u Quote
Autotuning heeft de laatste jaren fel aan populariteit gewonnen. De tuners opereerden echter vaak in een grijze zone.

Personalisatie van consumptiegoederen is een recent en gekend gegeven. Maar tuning bestaat al stukken langer. De auto is voor velen heel wat meer dan een vervoersmiddel en dat willen ze tonen. Het succes van films als 'The Fast and The Furious' en de vele duizenden bezoekers op tuningbeurzen tonen aan dat het hier gaat om een echte subcultuur.

Personalisatie van de wagen is niet enkel optische tuning (spuiten, stickers). In vele gevallen wordt de motor opgevoerd of de vering/ volledige ophanging aangepast. Daar wringt natuurlijk het schoentje, autoconstructeurs spenderen miljarden om veilige auto's te maken met de juiste materialen en afstellingen. De overheid kan dan ook niet toestaan dat iedereen zomaar aanpassingen doet aan zijn/haar wagen zonder enige reglementering.

Jarenlang opereerden tuners in een grijze zone en liepen ze gevaar dat hun wagen tijdens de autokeuring werd afgekeurd, om nog maar te spreken van de risico's bij een ongeval.

Om dit probleem op te lossen heeft gedurende de afgelopen maanden op het kabinet van Verkeer en Mobiliteit een werkgroep zich gebogen over de problemathiek en een voorstel van wettelijk kader uitgewerkt.

De Federatie Belgische Auto-Tuning (FBAT), een organisatie die de kleine tuners en haar noden verdedigt, heeft actief meegewerkt aan deze werkgroep. Ongeveer de helft van de verbouwingen in de tuning zijn reeds op tafel gekomen en Minister Renaat Landuyt heeft dan ook beslist dat het tijd was om er mee naar buiten te komen. FBAT heeft bij de minister kunnen bedingen om de voorstellen eerst in een website te gieten om zo nog een bijsturing mogelijk te maken op basis van de interactie van de bezoeker. Tuners zijn verfente surfers, de vele tuningsites op het internet zijn hiervan het bewijs.

Dit toch wel vernieuwend initiatief is te vinden op www.how2tune.be . De website werd gisteren voorgesteld op het autosalon te Brussel door de minister zelf. De tuningwereld reageert alvast positief op het intitiatief.

How2Tune