Fiat is zich aan het voorbereiden op de introductie van de compleet nieuwe Bravo. Vermoedelijk wordt het model in het voorjaar van 2007 voorgesteld. De nieuwe Bravo zal de opvolger worden van de Stilo en gaat concurreren met de Golf en Astra.
Fiat heeft laten weten dat men slechts vier rijdende prototypes van de nieuwe Bravo test. De rest van de ontwikkeling geschiedt op de computer. Het was dan ook een moeilijke klus voor onze fotograaf om een prototype in levende lijve voor de lens gekregen. Maar het is gelukt! In Italië werden deze exclusieve foto´s van de nieuwe Bravo geschoten.
Stilo-opvolger De camouflage is heftig, maar subtiel genoeg om ons een goed beeld te geven van de Stilo-opvolger. Het model is ontworpen volgens dezelfde filosofie als de Grande Punto. De auto´s tonen dan ook veel overeenkomsten met elkaar. Uiteraard staat de Bravo wel een tree hoger in het modellengamma van de Punto. Vermoedelijk komt het model in 3- en 5-deurs uitvoering op de markt. Of de namen Bravo én Brava daarmee weer uit de kast worden gehaald blijft gissen.
Genève? In het voorjaar van 2007 wordt de nieuwe Bravo vermoedelijk voorgesteld. Het is niet ondenkbaar dat Fiat daarvoor de Autosalon in Genève heeft uitgekozen.
Voor de nieuwe Fiat Bravo, die begin 2007 op de markt komt, zullen twee nieuwe motoren beschikbaar komen. Dit meldde Fiat in een presentatie die rond de Autosalon van Parijs aan investeerders werd gegeven.
De eerste nieuwe motor is een 1,4-liter met Starjet Turbo. De benzinemotor komt in twee versies, een achtklepper met 120 pk en een zestienklepper met 150 pk. Bovendien komt er een gloednieuwe 1,6-liter Multijet turbodieselmotor beschikbaar. Ook deze motor komt in twee versies, met repectievelijk 105 en 120 pk. De website Italiaspeed.com meldt deze vermogensgetallen, de Nederlandse importeur wilde deze gegevens niet officieel bevestigen. Fiat noemt drie sleutelwoorden bij de Bravo: ‘Emotie’, ‘Toegankelijkheid’ en ‘Soliditeit’. Volgens de Italiaanse fabrikant zal de nieuwe Bravo bij introductie de veiligste auto in zijn klasse zijn. Bovendien belooft Fiat concurrerende prijzen. De nieuwe Fiat Bravo zal begin maart voor het eerst te zien zijn op de Autosalon van Genève.
Vorige week presenteerden we al officiële schetsen van de Bravo. Woensdag werd bekend dat het Fiat-logo rood wordt, en nu zien we het nieuws bevestigd op officiële foto’s: dit is de nieuwe Fiat Bravo.
De afmetingen van de Bravo zijn nu ook bekend: de nieuwe Bravo zal 4,34 meter lang, 1,79 meter breed en 1,49 meter hoog zijn. Met deze maten groeit de Bravo behoorlijk ten opzichte van de auto die hij opvolgt, de Stilo. Ook is hij beduidend groter dan andere auto’s in zijn klasse. Een Volkswagen Golf meet in vijfdeurs-versie bijvoorbeeld 4,20 meter. Ook qua kofferruimte is het allesbehalve behelpen. De nieuwe Fiat Bravo krijgt ongeveer 400 liter bagageruimte. Op motorisch gebied heeft de koper bij de introductie keuze uit een groot aantal motoren. Fiat levert twee 1.9 Multijets (120 en 150 pk), de 90 pk sterke 1.4 en nieuwe turbogeladen T-JET benzinemotoren (120 en 150 pk 1.4 Turbo). In een later stadium komt er ook een nieuwe 1,6-liter turbodieselmotor, zoals wij eerder al meldden. Fiat noemt drie sleutelwoorden bij de Bravo: ‘Veiligheid’, ’Comfort’ en ’Rijplezier’. Volgens de Italiaanse fabrikant zal de nieuwe Bravo bij introductie de veiligste auto in zijn klasse zijn. Bovendien belooft Fiat concurrerende prijzen. Fiat hoopt dat met het nieuwe model lukt wat met de oude Bravo (1995) en Stilo (2001) niet lukte: een belangrijke speler in de compacte klasse van de Volkswagen Golf en de Opel Astra worden. Op 29 januari wordt de nieuwe Fiat Bravo gepresenteerd aan de internationale pers in Rome. De nieuwe Fiat Bravo zal begin maart voor het eerst aan het grote publiek worden getoond op de Autosalon van Genève.
Fiat doet er alles aan om de nieuwe Bravo tot een groter succes te maken dan zijn voorganger, de Stilo. Om die reden gaat het Italiaanse merk de nieuwe compacte middenklasser op meer markten introduceren.
De Fiat Bravo komt naar 60 landen. Naast de gebruikelijke markten in Europa zullen ook Zuid-Amerikaanse markten (met name Brazilië en Aziatische landen met Bravo’s worden bediend. Door het aanboren van deze nieuwe markten hoopt Fiat dit jaar 120.000 Bravo’s aan de man te brengen. Een bescheiden doelstelling, want Volkswagen bouwt op jaarbasis 700.000 Golfs. In maart toont het Italiaanse merk de Bravo voor het eerst aan het grote publiek op de Autosalon van Genève. Niet lang daarna staat Fiat’s nieuwe troef in het C-segment bij de dealers.
Fiat presenteert met de nieuwe Bravo een Italiaanse elegante en sportieve hatchback. Het lijkt erop dat Fiat na het succes van de Grande Punto de smaak te pakken heeft. De nieuwe Bravo heeft een echt Italiaans design, is leverbaar met een breed motorengamma en in vier verschillende uitvoeringen.
Het is iedereen wel bekend dat het de laatste jaren niet goed is gegaan bij Fiat. De Grande Punto kwam dan ook op het juiste moment om het merk een nieuwe impuls te geven. Maar met alleen de Grande Punto - en uiteraard de succesvolle Panda - gaat Fiat het niet redden. Gelukkig is dat in Turijn goed doorgedrongen en presenteren de Italianen een uiterst goed ogende opvolger voor de Stilo.
Italiaanse vormgeving De nieuwe Bravo is ontworpen in het Fiat Style Centre. Daar kregen de ontwerpers de opdracht om Italiaanse chique vormgeving te combineren met Italiaanse sportiviteit. Daarmee is de Bravo een mix geworden tussen modellen van Alfa Romeo en Lancia. Bovendien moest het model geheel passen in de designlijn die met de Grande Punto (en ook de Croma) is ingezet. Het resultaat is een sportief, maar ook chique vormgegeven model dat van opzij bekeken wat karaktertrekjes van een coupé heeft. De grille, de grote koplampen en de dikke achterzijde maken de Bravo tot een spannend ogend model.
Ruim interieur Wat afmetingen betreft claimt Fiat dat er veel aandacht is besteed aan de ruimte voor de inzittenden. De Bravo meet 4.34 m lengte, 1.79 m breedte en 1.49 m hoogte. De wielbasis meet 2.60 m en dat heeft geresulteerd in een ruim interieur. De Italiaanse fabrikant claimt dat inzittenden tot 1.85 m comfortabel en ruim achterin kunnen zitten. Wie zijn bagage kwijt wil beschikt over een kofferruimte van 400 liter. Deze is te vergroten door de 60/40 deelbare achterbank neer te klappen.
Sportief vormgegeven interieur De vormgeving van het interieur neigt vooral naar sportiviteit. Het dashboard is naar de bestuurder gedraaid en de gebruikte materialen hebben een sportieve tint. Ook het kleurgebruik en de vormgeving van de klokkenwinkel, de ventilatieroosters en de middenconsole stralen die sfeer uit. De stoelen bieden volgens Fiat veel zijdelings steun en zijn optioneel met leer te bekleden. Daarbij kan het stiksel in een contrasterende kleur worden uitgevoerd.
Blue&Me Om de inzittenden hun reis comfortabel te doen afleggen levert Fiat een aantal multimediasystemen. Er is de keuze uit twee verschillende audiosystemen en het Blue&Me-systeem. Die laatste combineert zaken als het audiosysteem, het navigatiesysteem en de Bluetooth-carkit met elkaar. Blue&Me is ontwikkeld in samenwerking met Microsoft en heeft een gelikte uitstraling. Voor veel licht in het interieur is een glazen panoramisch dak gemonteerd. Zaken als cruise control, een regensensor, parkeersensoren, mistlampen vóór die in de bochten automatisch aanspringen en een gescheiden climate control zijn standaard dan wel optioneel leverbaar.
Motorengamma; drie benzine- & twee dieselmotoren Met de introductie van de nieuwe Bravo presenteert Fiat ook een aantal nieuwe motoren. Het motorengamma van de Bravo bestaat uit drie benzinemotoren en twee dieselmotoren. De drie benzinemotoren zijn nieuw, de diesels zijn bekend uit andere producten van de Fiat Group. Het instapmodel van de Bravo is de 1.4 16-klepper. Deze motor ontwikkelt een vermogen van 90 pk en een koppel van 128 Nm. Daarmee sprint de Bravo in 12,5 seconden vanuit stilstand naar de honderd en wordt een topsnelheid van 179 km/h gerealiseerd. Vervolgens vinden we een 120 en 150 pk sterke variant van de 1.4 16V turbomotor. De beide dieselmotoren zijn varianten van de 1.9 JTDm-motor. In de Bravo levert Fiat de 1.9 Multijet met 120 en 150 pk.
Veiligheid Volgens Fiat is de Bravo ontwikkeld om de hoogste score te behalen in de EuroNCAP-crashtesten. Het model is dan ook uitgerust met zeven airbags, ABS met EBD, ESP met hill holder en ASR (anti-slip regulation). Om ook aan de voetgangersveiligheid te denken werd al bij het ontwerpproces rekening gehouden met deze kwetsbare groep weggebruikers.
In mei op de markt De Fiat Bravo komt in mei op de markt. Het model zal leverbaar worden met een vijftal motoren, in 12 carrosseriekleuren en vier verschillende uitrustingsniveau´s (Active, Dynamic, Emotion en Sport). Fiat zal de auto in 55 landen gaan verkopen.
Fiat heeft de Stilo vervangen. Maar de nieuwe Stilo heet geen Stilo meer, al is hij technisch wel van die auto afgeleid. De naam Bravo is na zes jaar weer uit de mottenballen gehaald en dat is niet voor niets. Wie de nieuwe Bravo door de spleetjes van zijn ogen bekijkt, krijgt ongetwijfeld associaties met de driedeurs hatchback van rond de eeuwwisseling.
Wij toeren langs de kust bij Rome met de 120 pk diesel. Deze versie heeft een handbediende vijfversnellingsbak. Met deze aandrijflijn is de Bravo al een redelijk vlotte auto, hoewel het woord ‘sportief’ te veel eer is. De motor begint bij zo’n drieduizend toeren wakker te worden en is vanaf dat moment lekker levendig. Wie een beetje door wil rijden, doet er dus goed aan alert te blijven op de versnellingsbak. Of te kiezen voor de sterkere, 150 pk versie. De bediening is lekker precies, maar de slagen van de pook zijn wat groot. De afstelling van het onderstel doet nog het meest denken aan het kleinere broertje Grande Punto, en dat mag de Bravo als een compliment opvatten. Het is een erg geslaagde tussenweg van sportiviteit en comfort. Oneffenheden worden mooi weggewerkt, zonder dat de auto vervalt in gedein of duikpartijen. En hoewel de stuurbekrachtiging wat al te enthousiast meewerkt, is de Bravo toch met keurige precisie en vlot door de bochten te sturen. Fiat heeft de AutoRAI, eind maart, uitgekozen als startdatum voor het Nederlandse Bravo-avontuur. En dat begint met de 1.4 Fire en twee M-Jet dieselmotoren. In september volgen twee nieuw ontwikkelde benzinemotoren, die dankzij een turbo uit 1,4 liter motorinhoud 120 of 150 pk weten te halen. Uitvoeringen lopen uiteen van een betrekkelijk eenvoudige Bravo tot de rijk belegde Sport. Over de prijzen wordt nog onderhandeld tussen Nederland en Italië.