Draco
wzl-lid
Sinds 5/12/2004
T: 1419
R: 2181
|
31/10/2006 -
13:16u
| Quote
|
Motorfietsenfabrikant KTM gaat zich bezondigen aan een auto. Die doet het meeste denken aan een vierwielige motorfiets en staat volgend voorjaar op de autosalon van Genève. De Oostenrijkse motorfietsenfabrikant gaat een auto bouwen. Het project volgt op de goede ervaringen met het maken van quads, dat het bedrijf sinds een aantal jaren heeft. In de Oostenrijkse krant Standard wordt uit de doeken gedaan dat de auto in de stijl van de Lotus Super Seven wordt gemaakt. Een supersnelle, superlichte open tweezitter, dus. De ontwikkeling wordt gedaan in samenwerking met de Italiaanse specialist Dallara, waar op het moment een prototype wordt gebouwd en getest. De auto gaat worden gebouwd in Mattighofen, Graz of bij Magna Steyr, waar KTM veel mee samenwerkt. Het ontwerp wordt geleverd door het Oostenrijkse Kiska, dat ook al vele motorfietsen heeft ontworpen. De motor heeft 250 pk en wordt door Volkswagen verstrekt. KTM wil duizend auto’s per jaar verkopen. Volgend jaar in maart is de onthulling op de Autosalon van Genève.
 Bron: © http://www.autoweek.nl/images/800/7/cd70cc04500789bbb99d7dac4435a267.jpg
|
Draco
wzl-lid
Sinds 5/12/2004
T:1419 -
R:2181
|
12/12/2006 -
17:33u
| Quote
|
 Bron: © http://www.autoweek.nl/images/480/1/dd25c08f9b7024eca357cdeda79d7161.jpg
Het Oostenrijkse motorfietsmerk KTM komt met een sportauto die sterk doet denken aan de Volkswagen GX-3. Met de superlichte tweezitter moeten merken als Donkervoort en Caterham op hun tellen gaan passen. KTM lanceert komende maart op de autosalon van Genève de X-Bow. Het is een superlichte sportauto die zevenhonderd kilo op de schaal brengt en gebruikmaakt van een Audi-motor met 220 pk. Tevens zit een topversie in de pen met 300 pk. Standaard beschikt de X-Bow over een handgeschakelde zesversnellingsbak en als optie wordt de DSG-transmissie leverbaar. De auto kan zijn onderhoud krijgen bij Volkswagen-dealers. Verder is de auto 3,60 meter lang, is het voorruitje zeven centimeter hoog en zijn er geen deuren en dak. De Oostenrijkers noemen hun project een crossover tussen een auto en een motorfiets. “We willen geen merken gaan beconcurreren, maar de niche opvullen die Lotus twintig jaar geleden heeft verlaten,” zegt KTM-directeur Stefan Pierer. Rond de kerstdagen maakt de KTM X-Bow zijn eerste testrondjes. Dan is het project precies een jaar geleden gestart. In de herfst van 2007 start een voorserieproductie van honderd exemplaren. “We wachten de reacties in Genève af en maken dan pas plannen over de productieaantallen van de auto,” beweert Pierer. Hij hoopt op een jaarproductie van duizend exemplaren. Wanneer het KTM lukt over de hele levenscyclus van de auto 3.500 exemplaren te bouwen, kan winst worden gemaakt. Met het project is tot nu toe vijf miljoen euro gemoeid.
 Bron: © http://www.autoweek.nl/images/480/d/3a9b10275bebebc1c563921ba60006cd.jpg
 Bron: © http://www.autoweek.nl/images/480/9/269232e8006aa386be50b880d0e82529.jpg
 Bron: © http://www.autoweek.nl/images/480/8/c5411d9490ccd8b958dec3dbd9b28c68.jpg
|
Draco
wzl-lid
Sinds 5/12/2004
T:1419 -
R:2181
|
6/2/2007 -
14:23u
| Quote
|
Na wat computertekeningen komt KTM nu met de eerste foto´s en gegevens van de X-Bow. De Oostenrijkse fabrikant van motorfietsen presenteert met de X-Bow de allereerste auto in KTM´s geschiedenis. De 700 kg lichte X-Bow wordt aangedreven door een 220 pk sterke viercilinder. Spektakel verzekert! KTM werd tot op heden nimmer met auto´s geassocieerd. De Oostenrijkse fabrikant van motorfietsen bestaat inmiddels vijftig jaar, maar had zich enkel op tweewielers gericht. Vooral de offroad-modellen hebben KTM groot gemaakt. Sinds het begin van deze eeuw is KTM echter ook motorfietsen voor de straat gaan ontwikkelen. Met deze uitbreiding was voor KTM de stap naar een automobiel al snel gemaakt. Vandaar ook dat de Oostenrijkers met de X-Bow het de supersportauto´s bijzonder moeilijk gaan maken.
Lichtgewicht De filosofie van de X-Bow komt sterk overeen met die van de motorfietsentak van KTM. Een zo laag mogelijk gewicht in combinatie met een krachtige motor moet garant staan voor spectaculaire rijeigenschappen en dito prestaties. Het monocoque chassis van de X-Bow is gemaakt van carbon. Dit lichte, maar zeer sterke materiaal biedt een goede basis. Net als bij een F1-auto zijn de wielen buiten het chassis gemonteerd. Om het gewicht zo laag mogelijk te houden ontbreken niet alleen een dak, maar ook de portieren en luxe voorzieningen zijn geschrapt. Dankzij de lage zijlijn zijn de portieren immers overbodig. En doordat de voorruit maar laag is zijn ventilatieroosters eveneens niet noodzakelijk.
220 pk 2.0 TFSI Al deze gewichtsbesparende maatregelen hebben ertoe geleid dat de X-Bow ongeveer 700 kg weegt. Voor de motor is Audi aangetrokken als leverancier. De 2,0 liter TFSI-motor levert in de X-Bow een vermogen van 220 pk. Gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak en optioneel leverbaar met een DSG-automaat wordt het vermogen overgebracht op de achterwielen. Daarmee moet het volgens KTM mogelijk zijn om in maximaal 4 seconden naar 100 km/h te accelereren. Bovendien gaat KTM de X-Bow ook leveren met een 300 pk sterke versie van deze viercilinder.
Partners Voor de ontwikkeling van de X-Bow heeft KTM diverse partners aangetrokken. Zo staat Audi garant voor de motor, levert Brembo de remmen en produceert Dallara het monocoque chassis. Maar ook de accessoirelijn is door een partner ontwikkeld. Het Italiaanse Dainese levert onder meer speciale overalls voor de inzittenden. Deze zijn speciaal ontworpen voor de X-Bow en voorzien van communicatie- en entertainmentapparatuur. Bovendien levert KTM helmen bij de X-Bow. In veel landen zijn deze wettelijk niet verplicht, maar uiteraard adviseert KTM het gebruik ervan wel. Er is dan ook rekening gehouden met opbergruimte voor twee helmen.
500 exemplaren per jaar De officiële introductie beleeft de X-Bow op de Autosalon van Genève. Dit jaar zullen er 100 exemplaren van de X-Bow worden vervaardigt. Mocht het concept een succes worden dan gaat KTM jaarlijks 500 exemplaren produceren. De prijs (ex BPM) zal rond de 40.000 euro liggen. (in NL)
 Bron: © http://www.autowereld.com/imagesDB/640/72612192637_ktm.jpg
 Bron: © http://www.autowereld.com/imagesDB/640/72612192737_ktm.jpg
 Bron: © http://www.autowereld.com/imagesDB/640/72612192932_ktm.jpg
 Bron: © http://www.autowereld.com/imagesDB/640/726121930183_ktm.jpg
|
Kalkoen
wzl-lid
Sinds 12/12/2004
T:7 -
R:880
|
7/2/2007 -
12:31u
| Quote
|
w00t 300 paarde deronder! ziet ook sportief uit vind ik!
|
Draco
wzl-lid
Sinds 5/12/2004
T:1419 -
R:2181
|
22/2/2007 -
16:54u
| Quote
|
De Oostenrijkse motorfietsbouwer KTM gaat zich wagen aan een vierwieler. Het prototype van de X-Bow is klaar en rijdt. In april start de productie. De KTM X-Bow is voorzien van een 2,0-liter 220 pk Audi-turbo motor waarmee hij in 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u kan. De top ligt bij 217 km/u. De krachtbron is gekoppeld aan een zesversnellingsbak. Later verschijnt ook een 300 pk-variant van deze vierwielige motorfiets. De auto heeft geen voorruit en wordt geleverd met bijpassende helmen voor de inzittenden. De constructie weegt 700 kilo. De auto is 3,60 meter lang en 1,16 meter hoog. De productie van de auto heeft plaats bij Dallara in Italië. Die naam kennen we uit de racewereld. Daar worden honderd exemplaren gebouwd. Bij gebleken succes neemt KTM de productie over en worden jaarlijks vijfhonderd tot duizend stuks op de thuisbasis in Oostenrijk gebouwd.
 Bron: © http://www.autoweek.nl/images/800/8/a3e574dca43191eb81ed04d11a2fa308.jpg
 Bron: © http://www.autoweek.nl/images/800/e/7814dfd6e1f89d6b573e9e0cdc577fde.jpg
 Bron: © http://www.autoweek.nl/images/800/4/e71d39b85400c6ac56653924372185b4.jpg
 Bron: © http://www.autoweek.nl/images/800/4/36f1c37f186c1916b36d9765e65e2af4.jpg
 Bron: © http://www.autoweek.nl/images/800/5/3aeff6407c1b875019a74ef848bbee55.jpg
 Bron: © http://www.autoweek.nl/images/800/c/2320902d2829335417c153de33d043ec.jpg
 Bron: © http://www.autoweek.nl/images/800/c/9c9c78a72d9f5c135427c10a5a85872c.jpg
 Bron: © http://www.autoweek.nl/images/800/3/5d0dd54790df2f59189500db59689b33.jpg
 Bron: © http://www.autoweek.nl/images/800/c/4c3e04696eba73f1034daf20d13428cc.jpg
|
Gre3D
wzl-lid
Sinds 11/12/2004
T:12 -
R:120
|
23/2/2007 -
17:41u
| Quote
|
veel te duur voor wat het maar is
|
Felix Da Housecat
wzl-lid
Sinds 25/9/2004
T:87 -
R:5895
|
24/2/2007 -
12:45u
| Quote
|
Gre3D schreef: veel te duur voor wat het maar is  tis dan ook eerder speelgoed voor rijke mensen denk ik
|