Voor het eerst in de geschiedenis komt Donkervoort met een coupé op de markt. De Donkervoort D8 GT zal zijn debuut beleven op de Autosalon van Genève en wordt in een oplage van 50 stuks per jaar gebouwd. De Donkervoort D8 GT wordt aangedreven door een viercilinder turbomotor van Audi.
De Nederlandse sportautofabrikant Donkervoort bestaat inmiddels bijna 30 jaar. In die tijd heeft Donkervoort enkel open sportauto´s op de markt gebracht. Maar daar komt verandering in. Donkervoort zal namelijk de eerste gesloten sportauto in haar geschiedenis presenteren. De auto wordt onder de naam D8 GT in de markt gezet.
Gebaseerd op de D8 Technisch gezien is de D8 GT grotendeels gebaseerd op de open D8. Ondanks dat zijn er vele aanpassingen doorgevoerd om de auto nog scherper en sportiever te kunnen rijden. De voorwielophanging is nieuw en de achterwielophanging is aangepast om de 17 inch wielen te kunnen monteren. Bovendien is de spoorbreedte zowel vóór als achter verbreed met respectievelijk acht en vier centimer. De speciale schokdempers die Donkervoort monteert zijn niet alleen in hoogte maar ook in stijfheid aan te passen. Dit alles moet volgens Donkervoort resulteren in een nóg sportiever rijgedrag.
Carbon en polycarbonaat Ten opzichte van de D8 is de D8 ongeveer 20 kg zwaarder. Donkervoort heeft deze minimale toename zo beperkt weten te houden dankzij het gebruik van lichte materialen zoals carbon. Zo is het dak gemaakt van gelaagd carbon waarin tevens een rolkooi is verwerkt. De ramen zijn gemaakt van het lichte polycarbonaat. Voor een extra sportieve look openen de deuren omhoog.
180, 210 en 270 pk Donkervoort heeft voor de aandrijving wederom gekozen voor een viercilinder turbomotor van Audi. De D8 GT is leverbaar in een versie met 180, 210 en 270 pk. Jaarlijks hoopt de Nederlandse autofabrikant ongeveer 50 D8 GT´s te produceren. De prijzen zullen in de loop van dit jaar worden onthult.
Donkervoort neemt de D8 GT mee naar de Autosalon van Genève. Het is voor het eerst in het dertigjarig bestaan dat Donkervoort een model met een vast dak in serie bouwt.
Volgens Donkervoort is de D8 GT wel wat meer dan zomaar een D8 met een vast dak. Er is het nodige gedaan aan de afstelling van de auto en er is extra gelet op veiligheid. Het Lelystadse bedrijf claimt dat de nieuwe sportwagen sneller en veiliger is en bovendien betere rijkwaliteiten heeft. De stijfheid van de carrosserie is met 25 procent toegenomen. De wielophanging aan de voor- en achterzijde is eveneens gewijzigd en ook de spoorbreedte is vergroot om ruimte te kunnen bieden aan de 17 inch wielen. Voor de aandrijving worden als vanouds Audi motoren geleverd met 180, 210 en 270 pk. Het dak is opgetrokken uit koolstofvezel en is een doorontwikkeling van de hardtop die werd gebruikt op de D8 270 RS, waarmee een record werd gezet op de Nordschleife.
Donkervoort stond tot nu toe bekend om de lichtgewicht roadsters, maar de D8 GT brengt daar verandering in. Het is namelijk de eerste Donkervoort met (koolstofvezel) dak.
Het koetswerk is gemaakt van twee lagen koolstofvezel, die een rolkooi omhullen. De D8 GT wijkt op een flink aantal punten af van de bekende open Donkervoorts. De auto is bijvoorbeeld een stuk langer en breder, de koplampunits zijn nu geïntegreerd en aanpassingen aan de achterzijde zorgen voor een lagere luchtweerstand. Ondanks het vaste dak weegt de Nederlandse topsporter slechts 20 kilogram meer dan de open versie en komt het leeggewicht op 650 kilogram. Onder de motorkap bevindt zich een Audi-motor met naar keuze 180, 210 of 270 pk. De vanafprijs van de D8 GT komt op 145.000 euro te liggen. Donkervoort wil jaarlijks 50 exemplaren maken, waarvan er 10 voor de Nederlandse markt bestemd zijn.